Please register
Hoe afronden: een capsule "Performance, Harmonie & Commercieel" met Stéphane Depaepe en Camille de Meeûs
De link naar onze voicemail: https://www.vodio.fr/repondeur/662/
Een "deal afronden" is cruciaal voor een B2B-verkoper, want hij of zij wordt beoordeeld op resultaten! Deze fase van het verkoopproces verdient om goed beheerst te worden.
In deze aflevering bespreken we timing, houding en best practices om een gesprek om te zetten in een concreet engagement.
Met een knipoog naar inspecteur Colombo, een zijsprong naar Pearl Harbor (echt waar!), en onze visie op afronden als het begin van een relatie, niet als het einde.
#B2BVerkoop #Afsluiten #CommerciëlePodcast #PHCOM #PrestatieEnHarmonie #AfrondenMetBetekenis
De podcast is in het Frans, maar een volledige transcriptie is beschikbaar in FR, NL en EN op onze website voor meer toegankelijkheid en leescomfort. Onze videoformat op YouTube biedt ondertitels (en dus deze timing) ook in het Duits en Spaans.
Serie: Performance, Harmonie & Commercieel – De kennis-capsules van PHCom
Duur: 11 min 22
Opgenomen in de studio van The Podcast Factory Org, bij transforma bxl
Stéphane Depaepe: [00:00:13] Hallo en welkom bij een nieuwe aflevering van de "Performance, Harmony & Commercial" podcast, geproduceerd door PHCom in de "transforma bxl" studio, met technische ondersteuning van "The Podcast Factory Org". Nadia Ben Jelloun: [00:00:23] De podcast "Performance, Harmony & Commercial" is gericht op marketing- en salesmanagers en bedrijfsdirecteuren met commerciële verantwoordelijkheden. Stéphane Depaepe: [00:00:32] Elke maand delen we met u onze best practices in de zoektocht naar nieuwe klanten voor bedrijven die actief zijn in de business-to-business sector. Nadia Ben Jelloun: [00:00:38] Je kunt elke aflevering bekijken op de website van PHCom point be: P.H.C. O.M, en ook op alle goede podcastplatforms. Stéphane Depaepe: [00:00:48] Je kunt deze podcast steunen en de zichtbaarheid ervan bevorderen door hem met zoveel mogelijk mensen te delen: met een like, een comment of een share. Nadia Ben Jelloun: [00:00:55] Het antwoordapparaat staat altijd open, zodat je een bericht kunt achterlaten dat we graag beantwoorden. Stéphane Depaepe: [00:01:00] Je kunt ook rechtstreeks een afspraak maken met Nadia of Stéphane door naar PHCom point be te gaan. Nadia Ben Jelloun: [00:01:06] Tot snel. Camille de Meeûs: [00:01:07] Hallo allemaal, vandaag behandelen we een fundamenteel thema: het sluiten van de deal. En om de deal te sluiten, moet je overtuigend zijn. En om te overtuigen, moet je het weten. Drie vaardigheden, drie belangrijke fases in elke verkoopcyclus die die naam waardig is. Stéphane Depaepe: [00:01:21] Er zijn drie fasen. Dus als ze slecht georkestreerd zijn, mis je gouden kansen. Timing, houding, inhoud, alles telt, dus laten we samen deze rode draad afrollen, deze commerciële versie van het klanttraject. Camille de Meeûs: [00:01:41] We hebben al veel gezegd over het leren kennen van mensen. Het is veel meer dan het verkrijgen van een contactblad of het identificeren van een behoefte, het gaat over het ontdekken van de wereld van de prospect, hun taal, hun beperkingen en hun uitdagingen. Het gaat niet om praten, maar om leren zwijgen. Stéphane Depaepe: [00:01:54] Ja, één mond voor twee oren, dat betekent twee keer zoveel luisteren als praten. Spreken is zilver, maar zwijgen is goud. En om te luisteren hebben we een magisch hulpmiddel: actief luisteren met de juiste vragen. Camille de Meeûs: [00:02:05] En dan zijn er nog de essentiële menselijke kwaliteiten: empathie, geduld en de wil om te leren. Verplaats jezelf in de schoenen van de ander en begrijp wat ze niet zeggen. Stéphane Depaepe: [00:02:14] Maar pas op voor de verleiding om te snel te gaan. Ik heb te veel verkopers gezien die twee vragen stelden, een trefwoord pakten en hun verkooppraatje als Lucky Luke tevoorschijn haalden. Nee, nee, nee, het kost tijd, het is opgebouwd. Camille de Meeûs: [00:02:25] Dan komt het overtuigen, en hier is het niet genoeg om gewoon een lijst met functies uit te rollen. Overtuigen is de kunst om wat je hebt te koppelen aan wat de ander ervaart. Stéphane Depaepe: [00:02:36] Exact. In dit stadium zijn de modellen waar we het al over hebben gehad eigenlijk de "CAB", toch? Een goed startpunt: Kenmerken, Voordelen, Voordelen. Nog een stap verder, de CSAQ, C.S.A.Q. Characteristic, hebben we een gegeven. Dat betekent dat we in het voordeel zijn. Vraag: weet je zeker dat dit het juiste voordeel voor jou is? Camille de Meeûs: [00:02:54] Laten we een voorbeeld nemen. Ons bedrijf is op menselijke schaal, en dan? Wat betekent dit? Dit betekent dat je in direct contact staat met een van de besluitvormers. En we eindigen met "Dit is belangrijk voor je, toch?". Stéphane Depaepe: [00:03:07] En als het antwoord ja is, doen we mee! Zo niet, dan gooien we een andere paal op. Argumenteren betekent dus testen, valideren en aanpassen. Camille de Meeûs: [00:03:16] En het betekent vooral enthousiasme en duidelijkheid tonen. Zijn alle juiste argumenten naar voren gebracht? Geweldig, maar zijn ze begrepen, geaccepteerd en gevalideerd? En dat is onze echte uitdaging. Stéphane Depaepe: [00:03:26] Een goede techniek om jezelf duidelijk te maken is een tekening te maken, die nuttig is voor visuele doeleinden, vervolgens de stappen erin te zetten, aangepast en gepersonaliseerd voor de klant, en je hebt iets. Camille de Meeûs: [00:03:37] En dit is ook waar we onze autoriteit laten zien, want wij zijn de experts en we brengen een oplossing naar het bedrijf. Stéphane Depaepe: [00:03:43] En nu, de climax, de conclusie. Hoe vaak heb ik niet gehoord dat verkopers te vroeg willen afsluiten, zoals "Hallo, we installeren zonnepanelen. We kunnen het zelfs doen zonder dat je iets hoeft te betalen. Mag ik bij je langskomen?" Camille de Meeûs: [00:03:57] Ja, en omgekeerd, als je blijft praten en argumenteren, nou, dan is het te laat, het momentum is weg, de trein heeft het station verlaten. En aan de telefoon, als het te laat is, krijg je het beroemde "Nou, stuur me maar een document, dat is genoeg". En dan is het duidelijk voorbij, de prospect neemt de leiding en we gaan in de defensieve modus. Stéphane Depaepe: [00:04:14] Om goed af te sluiten moet je een logica respecteren, ja. Het is een vierpuntslogica en ik nodig je uit om die over te nemen. Eerste punt: herhaal de sleutelwoorden, 30 seconden, vat alles samen wat je hebt begrepen. Tweede punt: stel een duidelijke, motiverende follow-up voor, "OK, wat ik voorstel is...". Drie kleine punten. Derde punt: stel de vraag, gesloten bijvoorbeeld "Vind je het goed?" of open "Wat vind je ervan?" maar ga er altijd vanuit. En ten vierde: neem de leiding over en leg de volgende stappen uit, geef begeleiding. Camille de Meeûs: [00:04:47] Het klinkt eenvoudig, maar waarom krijgen we geen 100% verkoop of 100% afspraken als we met de juiste persoon praten? Stéphane Depaepe: [00:04:54] Maar omdat we ons niet aanpasten aan de juiste persoon, we niet luisterden, we niet creatief waren, we niet zeker waren van onszelf. Bijvoorbeeld: we denken er nooit of zelden aan om ons voorstel te differentiëren volgens het profiel van de persoon met wie we praten. Hij is een aanwinst en we gaan met hem verder. Hij is een aanwinst, maar hij is gesloten, dus we weten dat het idee van hem moet komen. Je hebt de aansprakelijkheden openstaan, je moet ze bij de hand nemen en dat is waar de "Ja, ja, ja, ja, ja"-vragen om de hoek komen kijken. Aan de andere kant is het een gesloten bezit en we weten heel goed dat we het moeten geruststellen. Camille de Meeûs: [00:05:23] Kortom, dezelfde zin komt niet bij iedereen op dezelfde manier over. Stéphane Depaepe: [00:05:26] In feite moeten we nu ook contracten afsluiten met mensen die niet de eindbeslissers zijn. Zoals iedereen weet, worden beslissingen in bedrijven tegenwoordig niet meer alleen genomen. Camille de Meeûs: [00:05:38] Hoest. En de logica moet hetzelfde blijven, we moeten in staat zijn om het naar de volgende fase te brengen, en om dat te doen moeten we een overeenkomst bereiken met twee mensen, afhankelijk van de persoon. Ik denk aan een voorbeeld, het is een sponsor, het gaat erom hem de wapens te geven om zijn baas te overtuigen, d.w.z. een duidelijk document, een niet te stuiten logica, een boodschap die hij kan overnemen. En dat is de deal die we met hem moeten sluiten. Stéphane Depaepe: [00:05:57] Dezelfde logica is van toepassing op een voorschrijver, die toch een ander soort persoon is? Laten we samenwerken! Kom op, laten we samen naar een bijeenkomst gaan en hem trainen zodat hij de boodschap intern uitdraagt. En daarvoor moet hij, zoals we al zeiden, akkoord gaan. En het is opnieuw dit soort overeenkomst waar we naar op zoek zijn, deze overeenkomst met hem. Vergeet tegelijkertijd niet de sleutelwoorden te noteren die het project samenvatten en de impact die het zal hebben op de belanghebbenden valideren. En het zal jou ook helpen. Camille de Meeûs: [00:06:31] Uiteindelijk draait het daar allemaal om bij het sluiten van een overeenkomst. En kunnen we het ook eens worden over de prijs? Stéphane Depaepe: [00:06:37] Laten we het natuurlijk over geld hebben. Ken je het verhaal van de Pearl Harbor-monteur? Camille de Meeûs: [00:06:42] Eh, nee, ik denk het niet. Vas-y raconte! Stéphane Depaepe: [00:06:44] OK, oorlog 40-45, aanval op Pearl Harbor, alle schepen zijn gezonken, er is er één die nog overeind staat maar die moet gerepareerd worden omdat de motor niet wil starten. De kapitein riep al zijn monteurs erbij, maar we kregen hem niet aan de praat. OK, dus de Amerikaanse marine stuurt haar beste experts, maar het is onmogelijk om die stomme motor aan de praat te krijgen. Ah, maar hij heeft gehoord van een kleine monteur die op het eiland werkt en die zijn zaakjes heel, heel, heel goed kent "Oké, we zullen hem eens bellen". Hij zegt: "Ja, oké, dat is prima. Hij kijkt naar beneden en pakt zijn grote moersleutel, je weet wel die grote moersleutels die minstens 50 centimeter lang zijn. Camille de Meeûs: [00:07:21] Ze maken veel lawaai Stéphane Depaepe: [00:07:22] Soms zelfs meer. Bang! (Heel hard), neem me niet kwalijk. Nou, ze typen op de juiste plaats, de "Poum, poum, poum, it's restarting" motor. De commandant is helemaal blij: "Oké, je stuurt me de rekening toch wel? Dan krijgt hij de rekening, $1.500, wow, $1.500 in die tijd is nog steeds veel. "OK, maar ik ben een beetje geïrriteerd door deze kleine monteur omdat hij te duur is. Schrijf de rekening voor me op alsjeblieft, Mm?", ok. Wat staat er op de factuur? Reizen $ 15, arbeid $ 15, kennis of typen $ 1.470. Dat is het, het staat allemaal in de conclusie en de prijs, het is geruststelling en gemoedsrust. Jouw prijs is de juiste prijs, op voorwaarde dat je er zelf van overtuigd bent dat het de juiste prijs is. En het probleem is niet hoeveel het kost, maar hoeveel het waard is. Camille de Meeûs: [00:08:10] OK, het zit hem dus allemaal in de mindset. De prijs is goed als hij gebaseerd is op een sterke overtuiging. Stéphane Depaepe: [00:08:15] En dat is wat we moeten overbrengen in onze voorstellen: we verkopen geen product, we verkopen een transformatie, iets dat een probleem oplost, iets dat verlangens vervult, de beroemde behoeften. Camille de Meeûs: [00:08:26] Dus, om samen te vatten, om af te sluiten moet je klaar zijn om af te sluiten. Kunnen we samenvatten wat duidelijk belangrijk is? Er zijn vijf sleutels, ik geef je de eerste. Eén: beschikbaarheid om te luisteren. Stéphane Depaepe: [00:08:40] De tweede sleutel is aandacht besteden aan signalen: "OK, nu is het moment, nu is het juiste moment". Camille de Meeûs: [00:08:46] Je hebt ook vertrouwen nodig, zelfvertrouwen aan de ene kant. Ik ben zeker van mijn voorstel en ik ben ook zeker van mijn vertrouwen in de ander. De dira 'Oui'. Stéphane Depaepe: [00:08:54] Vierde sleutel: assertiviteit, zonder agressiviteit, om je expertise te tonen. Camille de Meeûs: [00:09:00] En tot slot is de vijfde sleutel creativiteit: in staat zijn om je aan te passen of de juiste formule te vinden. Stéphane Depaepe: [00:09:06] En daar heb je het: het is allemaal een kwestie van afstand nemen en niet bang zijn om tot een conclusie te komen, of te haastig zijn. Camille de Meeûs: [00:09:12] Afsluiten betekent zeggen "We gaan samenwerken". Het is niet het einde van de cyclus, maar wel het begin van een mooie relatie. Stéphane Depaepe: [00:09:18] Laten we afsluiten met de ultieme slottruc, het Colombo-effect... heb je daar wel eens van gehoord? Camille de Meeûs: [00:09:21] Ja, de tv-serie, toen ik nog niet geboren was, maar wat heeft dat ermee te maken? Stéphane Depaepe: [00:09:24] Er was iets goeds aan die inspecteur Colombo, met zijn mackintosh en zijn oude Volvo. Maar het belangrijkste is dat hij altijd heel specifieke vragen stelde, en in feite zijn vermeende dader aan de tand voelde en uiteindelijk tot de conclusie kwam "Nee, hij kan het niet zijn". Dus hij verontschuldigde zich: "Sorry, ik heb je gestoord, ik ga nu weg, oké? Op dat moment is de vermoedelijke dader volledig opgelucht, dus wat doet hij? Hij laat zijn waakzaamheid zakken, hij laat zijn verdediging zakken. En dus is dit het juiste moment voor Colombo om de ultieme vraag te stellen, de vraag die hem volledig zal destabiliseren, en om eindelijk vast te stellen dat hij de echte schuldige is. Camille de Meeûs: [00:10:01] Wat is eigenlijk de link? Stéphane Depaepe: [00:10:02] Luister, profiteer van het Colombo-effect. Je bent het eens met de persoon met wie je praat, geweldig, ze zijn opgelucht, dus je kunt gaan plannen wat je nu gaat doen. Je hebt het contract misschien nog niet getekend, maar je hebt al wel een eerste overeenkomst. Opgelucht? Perfect, stel dan iets anders voor, iets extra's, dat jullie relatie vooruit zal helpen, dat haar zal aanmoedigen om na te denken over iets anders dat ze met jou zou kunnen kopen. Camille de Meeûs: [00:10:27] In feite bereid je je voor op je volgende afspraak, ik geef toe, het is slim, je ziet de expert omdat je in feite weet wat er gaat gebeuren, je gaat anticiperen. Stéphane Depaepe: [00:10:34] Het is net als schaken, je bereidt je zetten voor. Vergeet niet dat je een verkoop niet kunt forceren, je moet het "stap voor stap" opbouwen, maar aan het einde moet je ook kunnen zeggen "OK, we gaan". Camille de Meeûs: [00:10:45] OK, goed, ik ga vooruitlopen en je een stapje verder helpen. De volgende aflevering gaat over onderhandelen over de prijs. En dat, geloof me, is een echte kunst. We zullen het hebben over de tien technieken om je prijs te presenteren. Stéphane Depaepe: [00:10:57] Merci madame Harmonie. Camille de Meeûs: [00:10:58] Dank u, mijnheer Performance.Structuur van de podcast:
Transcriptie van de podcast:
De podcast is in het Frans, maar de transcriptie voor doven en slechthorenden die bij de podcast wordt geleverd, is vertaald. Deze maakt het mogelijk de inhoud in het Nederlands en Engels te lezen. Merk ook op dat met een extensie voor uw Chrome-browser: "Google Translate", deze tekst in alle talen die door de extensie worden ondersteund kan worden gelezen, waardoor deze podcast beschikbaar is in uw moedertaal.
Een Performance & Harmonie-capsule met Stéphane & Camille
De link naar onze voicemail: https://www.vodio.fr/repondeur/662/
Hoe blijf je gemotiveerd tijdens het verkopen? En hoe ga je om met stress, twijfels of het verlies van zingeving in je commerciële dagelijkse leven?
In deze krachtige en eerlijke aflevering bespreken Stéphane Depaepe en Camille de Meeûs de échte bronnen van motivatie op het werk, vooral binnen verkoopfuncties. Met humor en helderheid bevragen ze wat mensen in beweging zet (of tegenhoudt): persoonlijke waarden, prestatiedruk, technostress, erkenning, opleiding, leiderschap...
Te beluisteren als je:
Onderwerpen die aan bod komen:
Een aflevering die zowel voor managers als verkopers waardevol is, met concrete sleutels om opnieuw betekenis en betrokkenheid te vinden, en uitputting te vermijden.
Reeks: Performance & Harmonie – De kennis-capsules van PHCom
Duur: 12 min 54
Opgenomen in de studio van The Podcast Factory Org, bij transforma bxl
Stéphane Depaepe: [00:00:13] Hallo en welkom bij deze nieuwe aflevering van de podcast Performance et Harmonie, gerealiseerd door PHCom in de studio van transforma in Brussel, met technische ondersteuning van The Podcast Factory Org. Nadia Ben Jelloun: [00:00:23] De podcast Performance et Harmonie is bedoeld voor marketing- en salesverantwoordelijken, evenals voor bedrijfsleiders met een commerciële functie. Stéphane Depaepe: [00:00:32] Elke maand delen we succesvolle ervaringen in het zoeken naar nieuwe klanten, voor bedrijven actief in business-to-business. Nadia Ben Jelloun: [00:00:38] Je vindt elke aflevering terug op de website van PHCom .be – P.H.C.O.M – en ook op alle grote podcastplatformen. Stéphane Depaepe: [00:00:48] Je kunt deze podcast steunen en de zichtbaarheid vergroten door hem massaal te delen met een like, een reactie of een share. Nadia Ben Jelloun: [00:00:55] Het antwoordapparaat staat nog steeds aan zodat je ons een bericht kunt achterlaten. We beantwoorden het met veel plezier. Stéphane Depaepe: [00:01:00] Je kunt ook rechtstreeks een afspraak maken met Nadia of Stéphane via PHCom .be Nadia Ben Jelloun: [00:01:06] Tot binnenkort. Camille de Meeûs: [00:01:07] Welkom bij deze nieuwe aflevering van PHCom, de podcast voor Belgische ondernemers en salesprofessionals die prestaties willen combineren met welzijn op het werk. Vandaag duiken we in een heet hangijzer: motivatie, stress en mindset in ons dagelijkse werk met prospectie en verkoop. Stéphane Depaepe: [00:01:25] En dat komt goed uit, want als er iets is dat even snel verandert als het Belgische weer, dan is het wel de motivatie van een verkoper. Stralend op de ene dag, somber op de volgende… En dan hoor je ze niet meer. Maar als alles goed gaat, een verkoop of een afspraak, of een goede deal, dan wordt die minstens vijf keer intern verkocht. Dus de grote vraag is: hoe houd je een hoog motivatieniveau vast? Camille de Meeûs: [00:01:49] Laten we bij het begin beginnen. Wat motiveert iemand concreet? Wat een mens vanaf jonge leeftijd drijft, is vooral de nood om in zijn basisbehoeften te voorzien. Logisch toch? Je herinnert je vast de beroemde piramide van Maslow: voor fysiologische en veiligheidsbehoeften zijn loon en contracten essentieel. Maar eens je hoger klimt in de piramide, heb je andere voeding nodig, wat normaal is. Laat ons duidelijk zijn: je motiveert niemand langdurig met bedreigingen. Maar je kunt wel energie aanwakkeren als je iets raakt dat voor het individu betekenisvol is. Hij is zelf verantwoordelijk voor zijn daden en zijn motivatie. Stéphane Depaepe: [00:06:49] Verwijs je naar goede stress versus slechte stress? Camille de Meeûs: [00:06:52] Helemaal juist. Goede stress zet ons aan tot actie, motiveert ons. Maar let op: slechte stress – die langdurig is, die voortkomt uit onzekerheid, onrealistische deadlines of een gebrek aan zingeving – die put ons uit. En er is een term die we steeds vaker horen: technostress. Stéphane Depaepe: [00:07:08] Ah ja, die ken ik. Tussen het CRM, call tracking tools, AI’s die je prestaties beoordelen, maar ook e-mails, chats… je schakelt nooit echt uit. Het is constante hyperconnectie. Terwijl je echt moet kunnen loskoppelen – en dan heb ik het niet alleen over de telefoon neerleggen bij cold calling of hot calling, maar echt aan het einde van de dag: stop, pauze. Camille de Meeûs: [00:07:29] Ja. En als we het over pauzes hebben: die zijn super, super, super belangrijk. Want pauzes nemen overdag helpt je om energie terug te winnen. Idealiter neem je elke keer dat je stopt echt vijf tot tien minuten pauze. Stéphane Depaepe: [00:07:43] Dus naast die bekende technostress, wat zijn de meest voorkomende oorzaken van stress? Camille de Meeûs: [00:07:47] Onder de meest voorkomende stressfactoren bij salesprofessionals vind je constante urgentie – dus verschuivende agenda’s, korte deadlines. Onzekerheid ook, zoals je plaats vinden in het team, doelen die onduidelijk zijn of je niet aanspreken. Dan zijn er conflicten met collega’s, klanten, managers, mensen boven en onder je. Ook isolatie, bij freelancers of mensen die veel thuiswerken en dus minder sociaal contact hebben dan op kantoor. En dan: gebrek aan erkenning. En natuurlijk hoor je het vaak: overbelasting – wat tot een burn-out kan leiden, of net verveling – en dat noemen we bore-out. Stéphane Depaepe: [00:08:24] En dus ook die technostress, inderdaad. Voor mij ligt de kern van stress in ons salesberoep echt bij onzekerheid. Die hangt samen met een prospect of klant die uiteindelijk beslist: “Ga ik mijn doelen halen? Gaat die persoon tekenen of niet?” En als je je doelen niet haalt, dan lijkt het zijn schuld. Maar nee, dat klopt natuurlijk niet. Het gaat er net om samen met je klant of prospect tot een akkoord te komen. Niet jouw fout, niet de zijne – maar samen werken aan resultaat. En daarvoor, geloof ik echt, moet je de technieken van telefonische prospectie aanleren. Je moet je trainen. Dat geldt trouwens voor alle verkoopberoepen. Of je nu onderhandelt, op de baan verkoopt, one-shot deals doet of consultatief verkoopt: je moet leren, je moet beheersen. Dat helpt je net om met die onzekerheid om te gaan. En dan die externe en interne motivatie... we praten vaak over de wortel – de bonussen – ja, dat snap ik wel. Maar dat is niet voldoende. De stok – zeggen “je hebt niets verkocht, dus geen bonus” of “je moet terug naar kantoor”, of je straffen – dat is echt nog erger. De bonus kan motiveren, maar ook demotiveren. Je denkt: “Ik haal die targets toch nooit, dus waarom nog proberen?” En zo zie je dat salesmensen afhaken. Camille de Meeûs: [00:09:55] Laten we nu wat dieper gaan om motivatie en rust op lange termijn te vinden. Eerst en vooral: geef jezelf toestemming om te vertragen en jezelf vragen te stellen. Neem echt tijd voor jezelf. Ga na wat voor jou écht betekenisvol is. En ontdek wat je energie kost, en vooral: wat je energie geeft. Stéphane Depaepe: [00:10:15] Dan komen we bij een ander onderwerp: de flow... dat ken je natuurlijk! Camille de Meeûs: [00:10:21] Natuurlijk! Flow is dat moment waarop je volledig opgaat in je activiteit. Het is een mentale staat waarin je volledig geconcentreerd bent, enorm betrokken, en echt voldaan voelt door wat je doet. Stéphane Depaepe: [00:10:36] Je hebt gewoon geen besef meer van tijd, en dat past helemaal bij jou. Op het einde van de dag: je hebt je doelen bereikt, je bent tevreden en je bent klaar om de volgende dag opnieuw te beginnen. Camille de Meeûs: [00:10:48] Helemaal. En over die opleidingen: om in de flow te komen, heb je een hoog competentieniveau nodig. Dat kun je verkrijgen via goede training, maar je hebt ook een hoog niveau van uitdaging nodig. Het is de combinatie van die twee die zorgt voor echt werkgeluk! Stéphane Depaepe: [00:11:06] Omgekeerd: als je weinig competentie hebt en de uitdaging is ook laag, dan ga je je gewoon zitten vervelen. Camille de Meeûs: [00:11:14] Tegelijkertijd: als je iets moet doen waarvoor je niet goed bent opgeleid, ga je je zorgen maken en angstig worden. En als je heel competent bent maar niet genoeg uitgedaagd wordt, raak je ook verveeld – en dat is ook niet beter. Stéphane Depaepe: [00:11:29] Oké, een anekdote: we hebben het delen van overwinningen ingevoerd – zelfs hele kleine – en dat alleen al geeft weer ademruimte. Camille de Meeûs: [00:11:36] Absoluut, dat is top! Het brein is dol op positieve feedback en het herstelt de verbinding. Isolatie doodt motivatie, maar delen wakkert die meteen weer aan. Stéphane Depaepe: [00:11:47] Oké, we hebben het over van alles gehad. Kun jij even samenvatten, mevrouw Harmonie? Camille de Meeûs: [00:11:52] Perfect! Hier komt een samenvatting in vijf punten. Eén: motivatie is een krachtige brandstof als ze voortkomt uit je waarden en behoeften. Twee: motivatie verdwijnt bij interne conflicten, overbelasting, isolement of gebrek aan zingeving. Drie: stress kan acuut of chronisch zijn, goed of slecht – hij wordt giftig als hij blijft zonder oplossing. Zorg dus goed voor jezelf. Vier: om te herbronnen, verbind je opnieuw met je persoonlijke drijfveren, creëer verbinding, herbekijk je prioriteiten en leer jezelf beter kennen. En vijf: ga op zoek naar de flow – daar waar je sterke competenties inzet en tegelijk voldoende wordt uitgedaagd. Stéphane Depaepe: [00:12:33] Bedankt voor die samenvatting. En we hopen dat deze aflevering – ook al is ze niet 100% sales of 100% commercieel – jullie toch concrete inzichten geeft. Want als je je de laatste tijd gedemotiveerd voelt, is dat misschien gewoon een teken dat je je moet heroriënteren – en zeker niet opgeven. Camille de Meeûs: [00:12:51] Vind je innerlijk kompas terug en ik beloof je: het zal echt beter gaan.Podcast-segmentering:
Transcriptie van de podcast:
De beste verkopers zijn degene die het minst praten maar juist praten. Goed luisteren is dus super belangrijk. Zowel in prospectie als in verkoop moet men de juiste vragen stellen.
In navolging van meerdere georganiseerde opleidingen met verkopers in verschillende domeinen, hebben we een synthese gemaakt van de goede vragen :
Concreet, de goede vragen gesteld door een verkoper staan toe om :
Deze verkoop- en prospectietechnieken mogen u niet het essentiële laten vergeten: het zich reëel interesseren in de andere.
Bij verkoop per telefoon, face-to-face of teleprospectie en telemarketing....wees eerlijk en echt.
Meer informaties in het frans op podcast phcom 🎧