phcom - business development
   Luister naar onze podcast
login

Please register

Remember me
Forgot password?
Learning blog
Stéphane Depaepe

Aflevering #003 / Serie: De Stemmen van Onze Klanten – Stéphane Pierret (Optimal Computing)

Van Stéphane Depaepe, het 24.05.2025
Aflevering #003 / Serie: De Stemmen van Onze Klanten – Stéphane Pierret (Optimal Computing)

De podcast is in het Frans, maar de transcriptie voor doven en slechthorenden die bij de podcast wordt geleverd, is vertaald. Deze maakt het mogelijk de inhoud in het Nederlands en Engels te lezen. Merk ook op dat met een extensie voor uw Chrome-browser: "Google Translate", deze tekst in alle talen die door de extensie worden ondersteund kan worden gelezen, waardoor deze podcast beschikbaar is in uw moedertaal.
Badges, innovatie & prospectie: een nieuwe impuls voor Corona Print

Low-code, AI & prospectie: de toekomst van Optimal Computing bouwen.

Een spraakbericht achterlaten aan Stéphane of Camille !

Sinds 2008 ontwikkelt Optimal Computing software op maat om de digitalisering van Belgische kmo's te begeleiden. Oprichter Stéphane Pierret koos ervoor om te steunen op een innovatief low-code platform dat artificiële intelligentie integreert.

In deze aflevering van de podcast Les voix de nos clients deelt hij zijn parcours, zijn passie voor technologie, maar ook zijn concrete verwachtingen ten aanzien van de recent gestarte samenwerking met PHCom om zijn commerciële prospectie te structureren.

Een lucide, inspirerende getuigenis diep geworteld in de realiteit van kmo's.

#LowCode #ArtificiëleIntelligentie #PHCom #OptimalComputing #B2BPodcast #DeStemmenVanOnzeKlanten #KMODigitalisering #B2BProspectie #CommerciëleOntwikkeling

 

Klik hier
 
 

 

Volgorde van de podcast:
Transcriptie van de podcast:

Stéphane Depaepe: [00:00:12] Hallo en welkom bij deze nieuwe aflevering van de podcast Performance et Harmonie, gemaakt door PHCom in de studio van transforma bxl in Brussel, met de technische hulp van The Podcast Factory Org.

Nadia Ben Jelloun: [00:00:23] De podcast Performance et Harmonie is bedoeld voor marketing- en salesmanagers en voor bedrijfsleiders met commerciële functies.

Stéphane Depaepe: [00:00:30] We delen elke maand goede ervaringen met het vinden van nieuwe klanten voor bedrijven die actief zijn in business to business.

Nadia Ben Jelloun: [00:00:36] U kunt elke aflevering terugvinden op de website van PHCom .be. P.H.C.O.M, en ook op alle goede podcastplatforms.

Stéphane Depaepe: [00:00:45] U kunt deze podcast steunen en de zichtbaarheid ervan vergroten door hem met zoveel mogelijk mensen te delen via een like, een comment, een share.

Nadia Ben Jelloun: [00:00:52] Het antwoordapparaat is nog steeds actief zodat u ons een bericht kunt achterlaten, we zullen met veel plezier antwoorden.

Stéphane Depaepe: [00:00:57] U kunt ook rechtstreeks een afspraak maken met Nadia of Stéphane via PHCom .be

Nadia Ben Jelloun: [00:01:03] Tot snel.

Camille de Meeûs: [00:01:04] Hallo Stéphane.

Stephane Pierret: [00:01:04] Hallo.

Camille de Meeûs: [00:01:05] Hoe gaat het?

Stephane Pierret: [00:01:06] Zeer goed, zeer goed.

Camille de Meeûs: [00:01:07] Eerste keer hier, in een podcaststudio?

Stephane Pierret: [00:01:09] Precies, de eerste keer dat ik zo'n podcast ga doen.

Camille de Meeûs: [00:01:12] Het komt helemaal goed, het is leuk, het is een uitwisseling en vandaag gaan we het dus hebben over: Optimal Computing. Vertel eens, wat doen jullie concreet bij Optimal Computing?

Stephane Pierret: [00:01:20] Bij Optimal Computing ontwikkelen we software en doen we aan artificiële intelligentie. En dus houden we ons voornamelijk bezig met digitaliseringsdiensten voor bedrijven, voor kleine kmo's.

Camille de Meeûs: [00:01:31] Als we digitalisering zeggen, implementeren jullie dan DM's, kunnen we dat zo zeggen? Zijn het systemen, programma's voor bedrijven?

Stephane Pierret: [00:01:37] Inderdaad, programma's, software, dus in elk bedrijf hebben ze al een deel software, en dan zijn er nog delen die ontbreken, die nog steeds papieren processen zijn, die nog steeds Excel-spreadsheets zijn die worden gebruikt om bepaalde dingen te doen. Wij komen tussenbeide om software te ontwikkelen om de manier waarop mensen kunnen werken te vergemakkelijken, om de fouten die ze kunnen maken in een Excel-bestand te minimaliseren, om de fouten die ze zullen maken in een papieren formulier te minimaliseren, om de informatie eenvoudig digitaal met iedereen te delen.

Camille de Meeûs: [00:02:07] Is het voornamelijk voor human resources of voor alle soorten functies in bedrijven?

Stephane Pierret: [00:02:12] Nee, het kan voor alle soorten functies zijn. We hebben bijvoorbeeld projecten gedaan voor een bedrijf dat apparatuur voor de luchtvaart monteert, die zeer strenge kwaliteitsprocedures moeten naleven. We hebben een project gedaan voor een bedrijf dat PEB's (Energieprestatiecertificaten) uitvoert, energieaudits, en ook voor een bedrijf dat waterpompen produceert. Het is dus een beetje voor alle gebieden en voor alle soorten bedrijven, zeg maar de kleine en middelgrote bedrijven.

Camille de Meeûs: [00:02:35] Is er veel concurrentie op de markt met betrekking tot wat jullie doen? Digitalisering horen we toch vaak, steeds meer bedrijven hebben eigenlijk geen andere keuze meer dan te digitaliseren. Hoe gaan jullie daarmee om ten opzichte van de concurrentie? En vooral, wat zouden jullie tegen jullie grootste concurrent zeggen?

Stephane Pierret: [00:02:48] Er zijn verschillende manieren om te digitaliseren. Ten eerste is er een bedrijf dat een digitale oplossing zoekt en software vindt die voor 95% overeenkomt met wat het zoekt op de markt, kant-en-klaar; het neemt het, koopt het en betaalt de licentiekosten, en daarmee is de kous af. Dat is een eerste optie. Een tweede optie is dat het iets specifieks nodig heeft, en dan vraagt het aan een ontwikkelaar, of een team van ontwikkelaars, of een servicebedrijf, om de software op maat te ontwikkelen. En wij komen tussenbeide met een derde optie, namelijk dat we een platform gebruiken dat we "Low-code" noemen; het is een platform dat we ontwikkelen, en dat ons in staat stelt om software tien keer sneller te ontwikkelen dan met de traditionele programmeerbenadering.

Camille de Meeûs: [00:03:25] Dat is eigenlijk de specialiteit van Optimal Computing, hoe werkt dat?

Stephane Pierret: [00:03:27] Precies. Low-code, wat is dat eigenlijk? Het is: in plaats van software te maken in de vorm van computerprogramma's en tienduizenden regels computercode, hebben we een platform dat ons in staat stelt om met slepen-en-neerzetten een grafische interface te maken, of knooppunten om gegevens op te halen of terug te sturen naar een database of waar dan ook in de cloud of op een server van een bedrijf, zonder te programmeren, zonder de syntactische kennis van een programmeertaal nodig te hebben. En dus stelt het ons in staat om een applicatie tien keer sneller te ontwikkelen. Dat is één ding. Het andere is dat we, live, met de klant, de grafische interface kunnen ontwikkelen die hij voor zijn software heeft gedroomd. We kunnen het, een beetje zoals een PowerPoint, doen, maar we maken een echte interface met al bestaand gedrag, knoppen, en dus kunnen we het heel snel eens worden met de klant over het eindresultaat van wat hij zal zien. Dat vermindert het risico op misverstanden tussen de dienstverlener, dat wil zeggen wij, en onze klant, zeer sterk. En zodra de grafische interface is gemaakt, gaan we aan de slag; het werk begint dan pas "echt", maar we gaan de gegevens ophalen waar dat nodig is, de gegevens organiseren, en de gegevens op de juiste plaats, op het juiste moment weergeven.

Camille de Meeûs: [00:04:34] Optimal Computing, waar komt die naam eigenlijk vandaan, en wat betekent het concreet?

Stephane Pierret: [00:04:38] Het is historisch. Dat komt omdat ik in een vorig leven numerieke optimalisatie deed, en optimalisatietechnieken toepaste bij het ontwerp van straalmotoren voor de luchtvaart, of turbo's van auto's, enfin, roterende machines zoals: pompen, compressoren of turbines. En daarvoor gebruikten we al kunstmatige-intelligentietechnieken, zoals neurale netwerken, de voorlopers van wat we nu kennen, of genetische algoritmen, wat ook kunstmatige-intelligentietechnieken zijn.

Camille de Meeûs: [00:05:05] Artificiële intelligentie, we blijven erover horen, we kunnen er niet zonder bij Optimal Computing, werken jullie elke dag met artificiële intelligentie?

Stephane Pierret: [00:05:13] Precies, we werken op twee niveaus. We gebruiken het in ons werk om te programmeren omdat het programmeerhulp biedt; het kan hulp bieden bij het opstellen van een project, een samenvatting of elk ander document. En dan gebruiken we het ook voor onze klanten. Dat wil zeggen dat in ons Low-code platform, elke keer dat we een functionaliteit met artificiële intelligentie voor een klant moesten maken, we die hebben geïntegreerd in ons platform zodat deze zeer snel opnieuw inzetbaar was voor een andere klant.

Camille de Meeûs: [00:05:40] Vertel me iets meer over de geschiedenis van dit bedrijf. Hoe lang bestaat het al, met hoeveel werken jullie bij Optimal Computing? Hoe gaat dat dagdagelijks bij jullie?

Stephane Pierret: [00:05:47] Het bedrijf heb ik in 2008 opgericht, eerst alleen, als consultant. Toen was er een eerste aanwerving in 2011, als ik me goed herinner. En toen groeiden we een beetje, maar vooral in 2020 zijn we begonnen met het idee om een low-code platform te ontwikkelen. Omdat we op dat moment veel specifieke ontwikkeling deden voor bedrijven, maar nog steeds in het programmeerformaat, wat resulteerde in projecten die vrij duur waren en vrij veel tijd vroegen. Op een gegeven moment dacht ik: "We kunnen niet zo blijven doorgaan. We moeten iets anders vinden om bedrijven aan te bieden." En dus kwam het idee van deze opkomende low-code platforms naar voren en zijn we daarmee begonnen. We zijn een kleine structuur; bijna elke ochtend hebben we vergaderingen met 2, 3 of de hele groep samen om een beetje te definiëren. Ik vind het leuk om te zien wat iedereen de hele dag gaat doen. Ik programmeer niet meer zoveel; ik houd de code in de gaten en probeer de dingen te sturen, maar ik hou van deze agile aanpak en om te zien dat elke dag, of elke twee dagen, of elke drie dagen, bepaalde dingen zijn opgeschoven, we taken kunnen afsluiten, enz.

Camille de Meeûs: [00:06:43] Wat zijn de waarden van het bedrijf vandaag de dag?

Stephane Pierret: [00:06:46] We zijn een kleine structuur, er zijn op dit moment vijf werknemers, ze zijn allemaal jonger dan 35 jaar. Ik heb zelfs verschillende mensen aangenomen die net van de universiteit komen, die een bachelordiploma of een master of zelfs een doctoraat hebben. Dat is motiverend, zij brengen ook nieuwe ideeën aan; dat is iets wat ik leuk vind omdat je ze in het begin moet begeleiden, omringen, hen een beetje moet laten zien wat mijn ervaring is en dan samenwerken zodat ieder zijn steentje bijdraagt aan het geheel, om het platform te realiseren dat we willen en de service te bieden aan de klant die we willen bieden.

Camille de Meeûs: [00:07:16] Dat is wat super interessant is in bedrijven: al die generaties die samenwerken. Dat voel je sterk, het is leuk, geef je echt de ruimte aan jongeren?

Stephane Pierret: [00:07:24] Ja, ja, zeker, zeker. Ja, ja, ja!

Camille de Meeûs: [00:07:26] Het is dus belangrijk voor u om jongeren aan te nemen, hen te coachen, hen te ondersteunen en hen uw manier van werken te laten zien, maar dat zij u ook laten zien hoe zij het doen en dat het elkaar echt aanvult.

Stephane Pierret: [00:07:35] Precies. Helemaal. Ja, ja.

Camille de Meeûs: [00:07:36] Digitalisering, we weten het, we hebben het begrepen, er is veel concurrentie, het kan zich op verschillende manieren ontwikkelen. Maar we hadden het net over jongeren, jongeren die na hun studie willen starten, die misschien platforms zoals de uwe willen ontwikkelen, wat zou u tegen deze jongeren zeggen? Welk advies zou u hen geven?

Stephane Pierret: [00:07:52] Het advies dat ik ze zou geven is om ten eerste een droom te hebben, een droom en een passie voor iets, een dienst of een product dat ze willen ontwikkelen. Dat is één ding, je moet je uren niet tellen, dus je moet niet stoppen bij die 38 uur, je moet in staat zijn om 60 uur of zo te werken om echt je dromen na te jagen en ze te bereiken. En dan de derde optie is misschien om je te laten omringen, begeleiden, door mensen met ervaring en door een aantal diensten die bestaan in het Waals Gewest of het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, competentiepolen, andere verenigingen die bestaan en die het mogelijk maken om je te integreren in een bedrijfsecosysteem.

Camille de Meeûs: [00:08:25] U hebt onlangs een beroep gedaan op PHCom, dus nu gaan we het wat meer hebben over de commerciële kant van uw bedrijf. Hoe gaat dat nu? Hoe werken jullie al jaren, sinds 2008, hoe verloopt dat voordat jullie een externe partner inschakelen?

Stephane Pierret: [00:08:38] Laten we zeggen dat ik degene ben die een beetje het werk doet rond het zoeken naar nieuwe klanten, prospecten en dat soort dingen, op basis van mensen met wie ik in het verleden heb samengewerkt, op basis van organisaties waar ik of het bedrijf lid van is, zoals bijvoorbeeld we lid zijn van Infopole in Wallonië, van de Mecatech-cluster, van Agoria. We bouwen relaties op met andere bedrijven en soms leidt dat tot een mogelijke prospect, een mogelijk contact, een mogelijk project. Maar goed, dat is ook niet echt mijn vakgebied; ik ben meer gepassioneerd door programmeren en het ontwikkelen van een dienst voor een klant, en ik ben daar waarschijnlijk minder geschikt voor dan voor het commerciële luik of het prospectieluik. Vandaar het idee om contact op te nemen met een bedrijf als PHCom dat mij werd aanbevolen. Ik kende het niet; ik ben er terechtgekomen via een aanbeveling. Want zij, kijk, we zitten aan het begin van het project, maar ik voel meteen dat zij de expertise hebben, zij weten exact hoe ze het moeten aanpakken. Ik verwacht er heel wat van want: één, ik ga dingen leren, hoe zij het doen, hoe ik het zou moeten doen. Ten tweede zijn er de contacten, en ik hoop dat het zal leiden tot nieuwe klanten en nieuwe projecten.

Camille de Meeûs: [00:09:41] Wat heb je al geprobeerd op commercieel vlak? Zijn er mislukkingen of successen die je met ons zou willen delen?

Stephane Pierret: [00:09:46] Het is altijd een uitdaging want meestal, wanneer je een nieuw bedrijf ontmoet, zelfs als ze een behoefte hebben en geïnteresseerd zijn in wat je biedt... In het algemeen duurt het besluitvormingsproces om iets te starten altijd zes maanden, of zelfs een jaar, of zelfs anderhalf jaar. Ik heb klanten waarbij er tussen het eerste contact en het project twee jaar zit. Gewoon omdat je op het juiste moment op de juiste plaats moet zijn, en de nood echt dringend moet zijn bij de klant voordat hij wil investeren. Dus je moet zeer geduldig zijn, dat is de eigenschap: je moet heel geduldig zijn. Je beslist niet van de ene op de andere dag dat je over drie maanden X nieuwe klanten nodig hebt; dat werkt niet in de softwaresector, zo werkt het gewoon niet met software! Het is echt een langetermijnopdracht, een langetermijnrelatie die je moet opbouwen. Vertrouwen, want meestal moet de klant ons vertrouwen, want het gaat niet om budgetten van 1000, of 2000, of €3.000 waarbij hij denkt: "Als het fout gaat, jammer dan, ik ben €3.000 kwijt." Hier hebben we het toch over iets grotere budgetten; voordat je een bedrijf overtuigt om een budget vrij te maken, moet er vertrouwen zijn, dus moeten er referenties zijn. Je moet aantonen dat je al iets gelijkaardigs hebt gedaan, of dat je iets gelijkaardigs hebt, dat als basis kan dienen voor een nieuw project.

Camille de Meeûs: [00:10:51] Wat zou je echt tevreden maken over de samenwerking met ons? Is er een heel specifieke verwachting? Ja, uiteraard, meer klanten krijgen, het aantal prospects en potentiële klanten vergroten. Maar is er nog iets anders dat je met ons zou willen delen?

Stephane Pierret: [00:11:03] Zoals ik al zei, veel dingen leren. En inderdaad, nieuwe klanten krijgen. En dan, waarom niet, als het goed verloopt, kunnen we misschien aan een tweede opdracht beginnen om daarna nog meer te doen. Maar laten we eerst de eerste doen, en dan zullen we zien wat eruit voortkomt!

Camille de Meeûs: [00:11:18] Er is eerst een testfase (Stéphane Pierret: Voilà) en daarna zullen jullie zien hoe het loopt (Stéphane Pierret: Ja) met de teams en of er resultaten worden behaald.

Stephane Pierret: [00:11:24] Helemaal juist.

Camille de Meeûs: [00:11:25] Kun je nu al iets zeggen over deze eerste week? Heb je al feedback gekregen? Hoe verloopt het begin van de opdracht momenteel?

Stephane Pierret: [00:11:31] De vergadering van vorige week was bedoeld om mij een beetje uit te leggen hoe het allemaal zou verlopen, welke tools we zouden gebruiken voor de uitwisseling, de gegevens bij PHCom waar ik toegang toe had om te helpen bij het selecteren van contacten, om samen de doelgroepen te bepalen. De doelgroepen qua bedrijfsomvang, qua soort bedrijf, qua personen binnen de bedrijven die gecontacteerd moeten worden. Daarvoor diende de vergadering van vorige week, en dus de komende week gaan we echt concreet aan de slag, kijken hoe de eerste contacten gelegd zullen worden, met welke bedrijven, enzovoort!

Camille de Meeûs: [00:12:05] Ik weet dat het het begin van de opdracht is en dat we elkaar nog allemaal moeten leren kennen. Jij, PHCom, jouw teams, enzovoort. Maar als je PHCom in drie woorden zou moeten omschrijven, wat zou je dan zeggen?

Stephane Pierret: [00:12:14] Betrokken, ik zou zeggen begripvol. Je merkt dat ze echt proberen om ons bedrijf en onze vraag te begrijpen. Begripvol, empathisch, georganiseerd. Heel georganiseerd, je ziet dat er een goed uitgewerkt proces of structuur achter zit om dit soort projecten uit te voeren.

Camille de Meeûs: [00:12:29] Heel erg bedankt Stéphane voor dit gesprek! In ieder geval wens ik je het allerbeste voor het vervolg, en we duimen dat het met PHCom heel goed zal gaan, maar daar twijfel ik niet aan.

Stephane Pierret: [00:12:36] Hartelijk dank! Dank jullie wel.

Camille de Meeûs: [00:12:38] Dank je Stéphane.

Posted in Client Good News - Telemarketing - Development Center - Call Center - Brussel
U kan dit artikel downloaden
bruxelles capitale cheques entreprises