phcom - business development
login

Please register

Remember me
Learning blog
Stťphane Depaepe

De commerciŽle tool FOMO

Van Stťphane Depaepe, het 13.02.2018
De commerciŽle tool FOMO

FOMO (Fear Of Missing Out) is voor heel wat psychologen het onderwerp van wetenschappelijk onderzoek.

  • Een bekend fenomeen in de psychologie van de aandelenmarkt: "de prijs van het aandeel zal met zekerheid stijgen, profiteer ervan!"
  • De chronische ziekte van sociale media verslaafden: "ik moet alles lezen, alles zien, alles weten, niks missenÖ"
  • Manipulatieve techniek van de marketing ďuitzonderlijke condities deze weekĒ, ďkans onder geen voorwaarde te missen"
  • De verkoper argumenteert ook op die manier: ďde promotie is enkel deze maand geldigĒ of nog: ďhet nieuwe -duurdere- tarief wordt volgende maand ingevoerdĒ,..
  • Idem in een professionele organisatie: ďJe hebt niet deelgenomen aan de vergadering? Je hebt de belangrijke info niet gelezen? Je zal je gouden kans tot een uitgelezen contact met zekerheid missen! "

Uiteindelijk is het dus logisch dat mensen zich schuldig gaan voelen als ze iets niet hebben gedaan.

Een Harmonieuze aanpak bestaat erin zichzelf enkele vragen te stellen:

  • Is dit werkelijk essentieel? Is het echt nodig?
  • Zijn er geen andere manieren om de befaamde sociale erkenning te verwerven en zichzelf professioneel te bevestigen?
  • Al die mensen die een schijnbaar spannender leven hebben dan het onze, bestaan die werkelijk?
  • ...

Een truc om dit te integreren in uw verkoopproces?

Verglijd naar het positieve tijdens de commerciŽle prospectie:

  • Aan de secretaresse: ďDoe hem een plezier, geef hem deze informatie door of ik het hem uitleggenĒ
  • Aan de prospect: ďIk kan u aan de hand van een ontmoeting meer tijdsruimte bieden om aan dit onderwerp te wijden, is dit interessant voor u?Ē

Als verkoper, tijdens de ontmoeting de volgende vragen durven uitdiepen:

  • Waar hebt u werkelijk nood aan?
  • Wat is voor u belangrijk?
  • Wat is het juiste moment?

Door naar de antwoorden te luisteren zal je weten of het aanbod uw toehoorder zal aanstaan, of je dient het nog aan te passen.

Hij zal nog meer tevreden zijn over de aankoop en je kan hem gemakkelijker als trouwe klant kunnen binden.

Dat is toch het doel van uw verkoop?

Dankzij deze aanpak bekom je een ďJoy of Missing OutĒ, aangezien je de tijd hebt genomen. We kunnen niet ALLES doen. Dus het is belangrijk ook te weten hoe los te laten.

Posted in Prospecting Efficiency - Telemarketing - Development Center - Call Center - Brussel
U kan dit artikel downloaden
bruxelles capitale cheques entreprises