phcom - business development
   Luister naar onze podcast
login

Please register

Remember me
Forgot password?
Learning blog
Stéphane Depaepe

Storytelling

Van Stéphane Depaepe, het 22.03.2023
Storytelling

Echte kracht van verleiding en overtuiging, storytelling is een van de middelen om met impact te communiceren... zodat uw gesprekspartner zich u en uw toespraak herinnert.

🫣 Herinnert u zich 11 september 2001?
💍 Of uw trouwdag?
💼 Of uw eerste werkdag?

Iedereen herinnert het zich omdat uw emoties sterk waren en het zijn die emoties die de sleutel zijn tot uw herinnering.

De ♥️ van storytelling is om de emoties te raken door te goochelen met onze vijf zintuigen: beelden, geuren, geluiden, aanraking, smaak.

Via deze kanalen raakt u het hart van uw gesprekspartner, u laat hem luisteren, zonder te oordelen. Hij of zij wordt meegeslepen en begint zelfs te dromen of herinneringen op te halen. Dit bouwt een sympathiek en vertederend karakter op, maar bovenal verankert het uw boodschappen.

De techniek is dus om een emotionele context in uw verkooppraatje te bouwen.

💬 Hier zijn enkele ideeën van elementen om te introduceren als leidraad :

  • Een persoonlijke connectie: een familielid van u is verbonden met de mijne.
  • Anekdotes: de dag dat hij de knoop doorhakte, kreeg hij meteen weer goed nieuws.
  • Verwijzingen naar een historische toespraak: zoals toen de koning van Engeland op de radio een toespraak moest houden over humor. Zolang u een goede grap achter de hand hebt
  • Beginnen met "Er was eens..." laat u lachen en herinnert u tegelijkertijd
  • Authenticiteit: geloof in wat u zegt, de andere zullen het voelen
  • Herinneringen met voorbeelden
  • Geef betekenis vanuit sterke waarden: wereldvrede, mijn bijdrage aan het klimaat
  • Breng originaliteit (voorbeeld: "ik zie de wereld in 2050...") en breng tegelijkertijd terug naar wat ons vandaag raakt: "en vandaag...")
  • Beweeg (bewust) tijdens u presentatie

Een eenvoudige aanpak is uw verhaal op te bouwen in 4 stappen:

  1. Beschrijf de beginsituatie, waarin u een probleem ontdekte
  2. Breng een gebeurtenis naar voren, een trigger die u leidde naar ...
  3. Het avontuur... waar u het verhaal kunt vertellen van hoe u daar kwam...
  4. Naar de ontknoping, de aanbeveling van een oplossing die u op de juiste plaats bracht

Het is aan u om de aandacht van uw gesprekspartner te trekken en vervolgens zijn of haar verlangen naar verandering te stimuleren en (pas aan het eind) hem of haar te overtuigen met behulp van beredeneerde argumenten.

Kies uw woorden zorgvuldig. Bereid uw verhaal voor, herhaal het, ontwikkel het tot u er klaar voor bent.

En als u een sparringpartner nodig hebt om het op te bouwen ... bel ons op !

PS: Gewoon een truc die ik u laat proberen op een van uw volgende verkoopbezoeken: Sta op en loop op een bepaald moment door de kamer ... En observeer de reactie van uw klant ... (u kunt me er later over vertellen!)

Posted in Efficient Sales - Telemarketing - Development Center - Call Center - Brussel
U kan dit artikel downloaden
bruxelles capitale cheques entreprises