Transcriptie van de podcast:
Stéphane Depaepe: [00:00:13] Hallo en welkom bij een nieuwe aflevering van de podcast "Performance, Harmony & Commercial", geproduceerd door PHCom in de "transforma bxl" studio met behulp van de technieken van "The Podcast Factory Org".
Nadia Ben Jelloun: [00:00:23] De podcast "Performance, Harmony & Commercial" is gericht op marketing- en salesmanagers en bedrijfsdirecteuren met commerciële verantwoordelijkheden.
Stéphane Depaepe: [00:00:32] Elke maand delen we met u de best practices in de zoektocht naar nieuwe klanten voor bedrijven die actief zijn in de business-to-business sector.
Nadia Ben Jelloun: [00:00:38] Je kunt elke aflevering vinden op de PHCom point be P.H.C.O.M website en ook op alle goede podcastplatforms.
Stéphane Depaepe: [00:00:48] Je kunt deze podcast steunen en de zichtbaarheid ervan bevorderen door hem met zoveel mogelijk mensen te delen via een like, comment of share.
Nadia Ben Jelloun: [00:00:55] Het antwoordapparaat staat altijd open, zodat je een bericht kunt achterlaten dat we graag beantwoorden.
Stéphane Depaepe: [00:01:00] Je kunt ook rechtstreeks een afspraak maken met Nadia of Stéphane door naar phcom dot be te gaan.
Nadia Ben Jelloun: [00:01:06] Tot snel!
Camille de Meeûs: [00:01:07] Hallo allemaal. Vandaag hebben we het over een woord dat verkopers goed kennen, een eenvoudig woord, maar een woord dat prikt: "nee".
Stéphane Depaepe: [00:01:15] Ja, de beroemde 'nee', de nee die je doet zweten of die je hart doorboort als een pijl. Degene die ervoor zorgt dat je "Fuck it..." of een ander scheldwoord zegt in je hart of, heel hard, na een mislukte date.
Camille de Meeûs: [00:01:28] Sterker nog, als je hem hoort spreken, veranderen sommige mensen in bulldozers en gaan ze in tegenargument met "Ja, maar je hebt het mis...". Directe aanvalsstijl. Kortom, we hebben het over het beheren van bezwaren.
Stéphane Depaepe: [00:01:40] Precies. En je zult zien dat een bezwaar geen muur is die moet worden afgebroken, het is eerder een deur die op een kier staat, een veld van mogelijkheden: een teken van interesse, of op zijn minst een springplank voor vooruitgang. Als de prospect bezwaar maakt, is dat omdat hij geïnteresseerd is, al is het maar een beetje, in wat we zeggen, of in ieder geval in wat er in zijn hoofd omgaat.
Camille de Meeûs: [00:02:02] Als je net begint met prospectie, is een "nee" krijgen nogal heftig en heb je de neiging om het persoonlijk op te vatten. Hij verwerpt mij, mijn waarde, mijn product, mijn bedrijf.
Stéphane Depaepe: [00:02:12] In feite is de "Nee" niet gericht op de persoon, maar op het voorstel. Wat er gebeurt is dat de klant "Nee" zegt tegen wat je nu voorstelt, op deze manier, maar niet "Nee" tegen jou. In ieder geval, als het op de persoon gericht is, geef je het af.
Camille de Meeûs: [00:02:27] Over het algemeen, wanneer we geconfronteerd worden met bezwaren, vinden we het primitieve in onszelf. Geconfronteerd met het gevaar van "vluchten of bevriezen", steken sommige mensen hun kop in het zand, doen alsof ze het bezwaar niet hebben gehoord, veranderen van onderwerp of, erger nog, lopen weg met de woorden "OK, sorry dat ik je heb lastiggevallen". En dat is het verlaten van je post.
Stéphane Depaepe: [00:02:46] Ja, anders valt hij op precies dezelfde manier aan als jij zei: "Maar meneer, u hebt het niet begrepen". En dan gaan we van verkoper naar polemist, wat een slecht idee is.
Camille de Meeûs: [00:02:54] Het kan nuttig zijn om een onderscheid te maken tussen bezwaren die aan het begin van een interview, tijdens een interview of aan het einde van een interview worden ontvangen. Aan het begin van een sollicitatiegesprek, of in ieder geval wanneer je telefonisch werft, is er één situatie die iedereen kent.
Stéphane Depaepe: [00:03:07] Het is het "ik heb het" syndroom. De prospect denkt dat hij in tien seconden heeft begrepen wat hem jaren heeft gekost om te bedenken. Hoe lang heb je erover gedaan om je pitch te leren? Hoe lang heb je erover gedaan om dit veld te bouwen? En toen, in een oogwenk, begreep hij alles en zei "Nee dank je".
Camille de Meeûs: [00:03:24] Weet je wat ik denk? "Nee bedankt, ik heb het al", komt waarschijnlijk door het gooien van een worp die te egocentrisch is, te snel gaat en niet genoeg gericht is op de andere persoon. Maar het kan ook gebeuren dat we niet de juiste woorden gebruiken en niet duidelijk zijn.
Stéphane Depaepe: [00:03:38] Oui. Het is belangrijk om te onthouden dat het doel aan het begin van het interview niet is om te verkopen, maar om ruimte te creëren voor discussie. En als je interesse toont in de andere persoon, met de juiste benadering, en ze zien dat, dan zullen ze je die toon geven.
Camille de Meeûs: [00:03:51] Een praktische tip: neem jezelf op, luister naar jezelf en vraag jezelf af: "Als ik in zijn schoenen stond, zou ik hier dan naar hebben willen luisteren?"
Stéphane Depaepe: [00:03:59] Dan zijn er nog de belemmeringen die je midden in een interview kunt tegenkomen. Op dat moment, als de klant bezwaar maakt, ben ik geneigd te zeggen dat dat een goed teken is. Ze proberen het te begrijpen, ze testen je consistentie, ze controleren of ze je kunnen vertrouwen.
Camille de Meeûs: [00:04:12] Precies. En hier kunnen we het hebben over het bezwaar, dat een bewijs van interesse is. Hij wil meer weten: het tegenovergestelde van liefde is niet haat, maar onverschilligheid. Als hij niets zegt, maak je dan zorgen.
Stéphane Depaepe: [00:04:24] Dus als iemand zegt "Ik denk dat het duur is, maar ik ben niet zeker van het resultaat". In feite zegt hij "Ik wil het geloven, maar help me om gerustgesteld te worden".
Camille de Meeûs: [00:04:32] Dit brengt ons bij de kern van de bezwaren. Tijdens de onderhandelingen die tot een nederlaag leidden, toen we voorstelden wat volgens ons de beste oplossing was voor de andere partij. Nu ga ik je iets vertellen dat je pijn zal doen: "Wie wind zaait, zal wervelwind oogsten".
Stéphane Depaepe: [00:04:44] In feite verdienen we de bezwaren die we krijgen. Aan het einde van het gesprek, wanneer je iets voorstelt, wanneer je probeert af te sluiten, wanneer je een "Nee" krijgt, moet je begrijpen wat die "Nee" is! Waarom is het daar gekomen? En hoe kan ik het de volgende keer vermijden? Maar dat betekent niet dat we geen beproefde techniek met je kunnen delen, en we gaan beginnen met te kijken naar de drie soorten bezwaren die er zijn: de echte, de echte maar gebaseerd op een misverstand, en de valse.
Camille de Meeûs: [00:05:11] De echte zijn heel duidelijk. Hij heeft geen geld en jij probeert hem zover te krijgen dat hij het uitgeeft.
Stéphane Depaepe: [00:05:16] In feite zou het beter zijn geweest als je de situatie meteen vanaf het begin van het gesprek onschadelijk had gemaakt. Als hij geen geld heeft, moet hij je dat meteen kunnen vertellen en moet je hem niets aanbieden - de discussie is zinloos, je verspilt je tijd. Als je aan het begin van het gesprek aantrekkelijk genoeg was, naar de ander gekeerd, klaar om in te spelen op zijn behoeften, en ze konden het voelen, zonder precies te weten wat je hen ging bieden, dan waren ze nieuwsgierig en wilden ze het weten. Als je hem vraagt of hij een budget heeft, krijg je het echte antwoord, geen nepbaard. Als dat waar is, zijn we de pineut. Dat is een levensverzekering, anticiperen op ongeluk.
Camille de Meeûs: [00:05:58] Wat betreft echte bezwaren op basis van een misverstand, stel ik me voor dat het meer in de trant is van "Het duurt twaalf maanden om dat te doen, dus ik ben helemaal niet geïnteresseerd". "Maar nee, het duurt maar 1 of 2 maanden", "Echt? Oké", makkelijk onschadelijk te maken.
Stéphane Depaepe: [00:06:11] Exact. En tenslotte is de valse baard, het valse bezwaar, degene die iets anders verbergt. In feite zijn ze gemakkelijk te herkennen - als je er een goed vernietigt, volgt er een ander, enzovoort... Totdat je bij het echte bezwaar komt. Meestal hebben deze onterechte bezwaren te maken met een gebrek aan vertrouwen, onuitgesproken twijfels, angst voor verandering of een gebrek aan informatie.
Camille de Meeûs: [00:06:35] En daar gaat dit bezwaar over. Voor onze competentie, onze duidelijkheid, onze geloofwaardigheid of gewoon een behoefte om gehoord te worden?
Stéphane Depaepe: [00:06:45] Voordat ik je de techniek geef, wil ik je even herinneren aan de valkuilen die je moet vermijden.
Camille de Meeûs: [00:06:49] Paniek. Aïe! Hij maakt bezwaar.
Stéphane Depaepe: [00:06:52] Het conflict. "Maar nee, je hebt het mis.
Camille de Meeûs: [00:06:54] De controverse? "Ja maar, ja maar".
Stéphane Depaepe: [00:06:58] Ontslag. "Je hebt gelijk, neem me niet kwalijk".
Camille de Meeûs: [00:07:01] En de juiste reflexen om aan te nemen!
Stéphane Depaepe: [00:07:03] Reageer assertief, niet passief en niet agressief.
Camille de Meeûs: [00:07:06] Gebruik "Ja en" in plaats van "Ja, maar".
Stéphane Depaepe: [00:07:10] En stel open vragen. "In hoeverre doet u...", "Hoe ervaart u dit...".
Camille de Meeûs: [00:07:16] Hoe organiseer je?
Stéphane Depaepe: [00:07:18] Dat is precies waar we naartoe gaan. Kom op, laten we ter zake komen en je vertellen hoe je met al je bezwaren moet omgaan. Slechts vijf stappen.
Camille de Meeûs: [00:07:25] Alstublieft, Mr Performance, het woord is aan u!
Stéphane Depaepe: [00:07:28] Nee, nee, nee, nee! We gaan een spel spelen en dit testen aan de hand van een voorbeeld. Ik ben je potentiële klant en nadat je je aanbod hebt gepresenteerd, zeg ik "OK, bedankt, maar ik denk niet dat dit het juiste moment is". Hoe reageer je?
Camille de Meeûs: [00:07:40] Mmmmmhhhhhh. Eén, ik verwelkom positief, denk "Ja en" in plaats van "Ja maar". Ten tweede stel ik vragen en herformuleer ik: om echt tot de kern van de zaak door te dringen en tijd te besparen voor reflectie.
Stéphane Depaepe: [00:07:53] Dit zijn slechts de eerste twee stappen. En dan komen de volgende drie: vernietig het bezwaar, als het echt is, door al je voordelen te maximaliseren en alle nadelen te minimaliseren. Vierde stap: vraag om instemming: "Beantwoordt dit echt je vraag? Vijfde stap: stel voor wat de volgende stap is: "Zullen we dinsdag of donderdag afspreken?
Camille de Meeûs: [00:08:15] Dus ook al heb je het antwoord al klaar, laat hem uitpraten. Vaak moet de prospect eerst zijn hoofd leegmaken van al deze bezwaren voordat hij echt naar je kan luisteren.
Stéphane Depaepe: [00:08:24] Het is een kleine techniek die je moet toepassen om het bezwaar te vernietigen. Ken je de "veld, voelde, vond" strategie?
Camille de Meeûs: [00:08:32] Oh ja! In het Frans betekent het "voelen, ervaren en zien". Eén: herken de emotie. Twee, om te laten zien dat anderen dezelfde zorgen hebben als jij. Drie: presenteer de oplossing die deze mensen hebben gevonden.
Stéphane Depaepe: [00:08:46] Een goed voorbeeld. Dus de prospect zegt "Het is op dit moment te duur voor mij"?
Camille de Meeûs: [00:08:51] Ten eerste, voel het, accepteer het, zoals we eerder zeiden. "Ik begrijp je bezorgdheid over de prijs volledig. Het is een legitieme vraag om te stellen". Dan, uit persoonlijke ervaring: "Je moet weten dat verschillende van onze klanten dezelfde aarzeling hadden in het begin, en ze waren net zo bezorgd over het budget als jij. En deel tot slot een geloofwaardige ervaring: "En uiteindelijk ontdekten ze dat ze dankzij onze oplossing of ons product langetermijnbesparingen konden realiseren en hun productiviteit konden verhogen, wat de initiële investering meer dan rechtvaardigde". Kortom, vertel ze "Ik begrijp je, anderen hebben hetzelfde gevoeld, en zij hebben ontdekt dat...".
Stéphane Depaepe: [00:09:29] Een wonder van inlevingsvermogen en verhalen vertellen.
Camille de Meeûs: [00:09:32] Eén vraag: moeten we echt op zoek gaan naar bezwaren?
Stéphane Depaepe: [00:09:36] Soms moeten we ze uitlokken, in plaats van ze te ondergaan. Zeg bijvoorbeeld: "Sommige van onze klanten hebben ons verteld dat ze bang zijn dat...". En daar ga je, je maakt de situatie onschadelijk voordat hij ontploft, het is altijd een levensverzekering.
Camille de Meeûs: [00:09:50] Maar wees voorzichtig, steek je hand niet uit om verslagen te worden, doe het met controle en vertrouwen.
Stéphane Depaepe: [00:09:55] Ik wil graag een beeld met je delen dat ik vaak gebruik: de trap. Elke stap is een klein puntje gewonnen. En bovenaan de trap is er een gang, en langs de hele gang zijn er veel uitgangsdeuren, de bezwaren. Maar aan het einde is er een prachtige deur, en dit is jouw verkoop, en deze deur is echt prachtig. Het glinstert, het is goudkleurig. En wat je in feite moet doen, is je klant bovenaan de trap krijgen, bij de ingang van deze gang, en alleen naar die deur kijken. Dus de andere deuren zijn er altijd, hij kan ernaar kijken, soms is het de moeite waard om ze te openen, of op zijn minst open te breken. Maar bovenal moet hij tegen zichzelf kunnen zeggen "Rah, de deur aan de achterkant, die is zo mooi! Daar ga ik naartoe".
Camille de Meeûs: [00:10:36] Kom op, een beetje terrein nu. Een paar klassieke bezwaren om dit alles in de praktijk te brengen en te weten hoe je moet reageren. Voorbeeld: "Stuur me wat documentatie".
Stéphane Depaepe: [00:10:46] "Natuurlijk, maar documentatie zal niet al je vragen beantwoorden. Wat zou je daar willen vinden?"
Camille de Meeûs: [00:10:51] In dat geval accepteer je en stel je een vraag. Onthoud stappen één en twee, die we zojuist hebben gezien.
Stéphane Depaepe: [00:10:58] En dan gaan we verder met fase drie, vier en vijf. Dus als we luisteren, vinden we vast en zeker een goede reden in wat ze je vertellen om hen de documentatie niet te sturen, maar om in plaats daarvan een vergadering voor te stellen. We gaan dan na of hij het hiermee eens is en stellen dan de afspraak voor.
Camille de Meeûs: [00:11:14] Kom op, nog een: "Ik werk al met een leverancier, ik heb jou niet nodig".
Stéphane Depaepe: [00:11:18] Perfect! Waarom heb je ervoor gekozen? Wat kan er verbeterd worden? En nogmaals, we luisteren, we vernietigen, we valideren, we stellen voor. Als hij zegt "OK, toen ik voor deze oplossing koos, was het perfect, deze leverancier was geweldig op de markt, maar... Het is waar dat er in de loop der tijd nieuwe oplossingen zijn ontstaan". "Ja, ja, en wat denk je?". "Het toezicht op de bouwplaats kan beter". "Ons bedrijf is opgericht omdat veel van onze klanten hetzelfde probleem ervaren: beter toezicht op de bouwplaats. Van daaruit ontdekten ze dus die andere oplossingen, de onze. Ze dachten Ah ja, helemaal niet slecht. Ze hebben het opgezet. Heb je onze oplossing al eerder gezien? Tot volgende week". Dat is pas 'fil, felt, found'. Goed gedaan, "Het is te duur".
Camille de Meeûs: [00:12:05] Dat kan ik begrijpen. Wat belangrijk is, is echt de waarde die wordt ervaren "Wat verwacht je eigenlijk precies van deze service?".
Stéphane Depaepe: [00:12:10] "Ik wil dat je me een ROI geeft die 10% hoger is dan de huidige situatie".
Camille de Meeûs: [00:12:14] "Oké, prima. Maar in dit geval is de ABC-formule ideaal, omdat al onze klanten die deze formule hebben gebruikt allemaal deze ROI van 10% hebben overschreden. Zou je dan geïnteresseerd zijn in deze oplossing? Wat dacht je van een kleine video?"
Stéphane Depaepe: [00:12:28] Perfect, één, twee, drie, vier, vijf. Nou, nog één voor onderweg: "Ik heb geen tijd".
Camille de Meeûs: [00:12:32] "Ik begrijp het, tijd is echt kostbaar, maar wat betekent dat? Geen tijd om aan dit soort projecten te werken of geen tijd om er vandaag over te praten?"
Stéphane Depaepe: [00:12:39] Prachtig! Als je deze reflex om bezwaren met een "OK" te begroeten al hebt aangeleerd, en met een vraag om verder te peilen, dan heb je al veel gewonnen in termen van weten hoe je verder moet gaan met je prospect.
Camille de Meeûs: [00:12:51] Als puntje bij paaltje komt, is een 'Nee' ook een bewijs dat er iets is voorgesteld. Ik heb zelfs een artikel gelezen waarin sommige salesmanagers doelen stellen voor het aantal "Nee's" dat ze in een week moeten krijgen. Want hoe meer "Nee's" je krijgt, hoe meer kansen je creëert.
Stéphane Depaepe: [00:13:06] Leuk idee. Sterker nog, als je geen "Nee's" krijgt, komt dat omdat je niet vaak genoeg een aanzoek doet. En als je "Nee's" krijgt, goed gedaan, dat is een goed teken, je boekt vooruitgang.
Camille de Meeûs: [00:13:15] Uiteindelijk is een bezwaar een onvolledig gesprek. Dit is niet het einde van een dialoog, maar een uitnodiging om deze voort te zetten.
Stéphane Depaepe: [00:13:22] En de juiste houding is er een van kalmte, nieuwsgierigheid, empathie en structuur. Dus: één, je accepteert, alles gaat goed. Twee, je probeert het te begrijpen. Ten derde stel je een alternatief voor of reageer je op het bezwaar. Vier, je valideert of dit antwoord wordt geaccepteerd. En tot slot, vergeet niet, vijf, je stelt opnieuw voor, dat is de structuur. Want uiteindelijk zijn bezwaren slechts een stap op de weg - welke weg? Naar de gouden deur aan het einde van de gang!
Camille de Meeûs: [00:13:55] Bovenaan de trap. Dank u, mijnheer Performance, voor deze uitwisseling. En bovenal, bedankt voor het luisteren naar deze aflevering. En als je PHCom leuk vindt, vergeet dan niet om te delen, te beoordelen en ons je eigen bezwaren te sturen.
Stéphane Depaepe: [00:14:08] En onthoud: "Performance, Harmony & Commercial" is verkoop, alleen beter.